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"Stimmband-Reizung"

 

02. Dezember, Werkstatt der Oper Bonn, und 10. Dezember, Alter Malersaal, Halle Beuel, jeweils 20.00 Uhr
 

Georges Aperghis (1945*): "Récitations pour voix seule" (1978), Fassung für zwei Darstellerinnen
                                                Bettina Marugg und Eva Nievergelt

Phil Minton (1940*): Stimme allein, von und mit Phil Minton

 

 

Georges Aperghis

geboren 1945 in Athen als Sohn eines Bildhauers und einer Malerin, schwankte anfangs zwischen der Hinwendung zur Malerei und zur Komposition. Musik eignete er sich vor allem autodidaktisch sowie mit Hilfe des Radios und privater Klavierstunden an. Mit der Übersiedlung nach Paris im Jahr 1963 begann er seine kompositorischen Studien. Seine ersten Werke sind von seriellen Techniken und den Innovationen Iannis Xenakis´ geprägt, später interessierte er sich für die Arbeiten von John Cage und Mauricio Kagel, bevor er sich besonders dem Musiktheater zuwandte: 1971 entstand sein erstes Musiktheaterstück für zwei Frauenstimmen, Laute und Violoncello. 1976 gründete er die multimediale Theatergruppe Atelier Théâtre et Musique (Atem) in Paris, deren oft mit absurden und satirischen Elementen arbeitende Aufführungen vom gesellschaftlichen Alltag inspiriert sind und erst während der Proben ihre endgültige Form erhalten. Aperghis schrieb zudem zahlreiche Kompositionen für Soloinstrumente und Stimmen, Kammerbesetzungen sowie Orchester, in die er immer wieder auch theatralische Elemente und besonders Gestik einbezog.

 

Phil Minton

 

Phil Minton, born in Torquay, UK in 1940. Both his parents were singers. He learnt trumpet from age 15 and played and sang with local jazz groups, moving to London in 63 to play with Mike Westbrook. From the mid 60's he worked in dance bands in the UK, Canary Islands and Sweden. Rejoining Westbrook in 72 he was a regular member of his Brass Band until 84, playing trumpet and singing extensively in Europe, USA and beyond. Through the last 30 years he's worked mainly as an improvising singer and sung with most of the worlds leading improvising musicians as well as been a guest singer for many composers music. He collaborated with pianist Veryan Weston on compositions such as "Songs from a Prison Diary" and is currently a member of improvising groups TooT, No Walls, 5 Men Singing, fORC, Adorno, Speeq and Axon. He also has a quartet with Veryan, John Butcher, and Roger Turner, and plays duos with these three musicians. New working duos are with singers and musicians, Isabelle Duthoit, Maggie Nicols, Audrey Chen, Terry Day, Hugh Metcalfe, Daunik Lazro and Sophie Agnel. He was a Nesta awardee in 2005 and in the last 15 years has traveled to many countries with his "Feral Choir" - a workshop and concert for all people who want to sing.

 

 

Bettina Marugg

* 1960 in Basel

 

erhielt ihre Theaterausbildung an der Scuola Teatro Dimitri in Verschio, Schweiz, sowie am Roy Hart Theater in Anduze, Frankreich. Sie arbeitete als Schauspielerin am Stadttheater St. Gallen und am Théâtre Kléber - Méleau, Lausanne. Seit 1990 ist sie in Köln als Schauspielerin in der freien Szene tätig. 1994 trat sie dem Jubiläumsensemble des theaterimballsaal bei und wurde 1999 Schauspielerin des fringe-ensembles.

 

    

 

 

Eva Nievergelt

 

Eva Nievergelt studierte Gesang bei Kathrin Graf am Konservatorium Zürich. Gleichzeitig folgte sie einer zweijährigen Ausbildung in der Meisterklasse für Liedgestaltung von Irwin Gage und Esther de Bros und studierte während drei Jahren Klavier bei Christoph Lieske am Winterthurer Konservatorium.

 

Gesanglich bildete sie sich weiter aus bei Vera Rozsa in London, Margreet Honig in Amsterdam, Barbara Martig-Tüller in Bern und Judy Natalucci in New York.

Meisterkurse bei Brigitte Fassbänder, Irwin Gage, Peter Elkus und Julia Hamari.

Stimmlich-schauspielerische Arbeit mit Paul Silber und Clara Harris vom Roy Hart Theatre, France. Opernarbeit mit Federico Davia, London, und Carlos Harmuch, Basel.

 

In ihrer künstlerischen Tätigkeit pflegt sie ein breites Repertoire, das eine weite Palette aufweist; sie bewegt sich in der traditionellen Oper wie auch im Neuzeitlichen Musiktheater, im klassisch-romantischen wie im zeitgenössischen Lied, in barocker wie in zeitgenössischer Kammermusik. Im Bereich Oratorium ist sie Solistin in einer farbig-vielfältigen Anzahl von Oratorien vom Barock bis ins 20. Jahrhundert.

 

Sie musiziert mit verschiedenen Ensembles (Collegium Novum Zürich, ensemble aisthesis Heidelberg, ensemble courage Dresden, MELA-Quartett, Basler Madrigalisten, GNOM Gruppe für Neue Musik Baden, camerata variabile Basel u.a.m.).

Mit dem Schlagzeuger Christoph Brunner zusammen gründete sie das Duo canto battuto, das mit Kompositionsaufträgen ein ansonsten kaum existentes Repertoire für Stimme und Schlagzeug aufbaut und pflegt.

 

Wichtig sind ihr Liederabende, denen eine unsere Zeit und unser Sein betreffende Musik oder Thematik zugrunde liegt. Eine intensive Zusammenarbeit pflegt sie mit den PianistInnen Tomas Bächli, Claudia Rüegg, Paul Suits, Elisabeth Bachmann und Gertrud Schneider.

 

Sie arbeitet als Gesangs- und Stimmpädagogin in Baden, Schweiz.

Bevor sie sich ganz selbständig machte, unterrichtete sie an der Kantonsschule Küsnacht und war Lehrbeauftragte an der Abteilung für Musik und Bewegung, Hochschule für Musik und Theater Zürich.

Mit der Pianistin Elisabeth Bachmann zusammen bietet sie in Baden einen Liedkurs für SängerInnen und PianistInnen an, der auf grosses Interesse stösst.

 

2006 erhielt sie vom Aargauer Kuratorium einen Beitrag an das künstlerische Schaffen zugesprochen.

 

 

NZZ, 14.12.2004

 

Prustend ausser Kontrolle

Musiktheater von Daniel Ott in Baden

 

Was ist, wenn eine Schauspielerin, eine Sängerin auf der Bühne plötzlich die Kontrolle verliert und einfach losprustet? Peinlich? Mitnichten! Befreiend wirkt das in Daniel Otts neuem Musiktheater "Abréviations" (2004) für zwei Darstellerinnen, denn darin werden solche Momente des Unkontrollierbaren geradezu provoziert. Mit ihren Stimmen, ihren Körpern, zwei mit Wasser gefüllten Gläsern und einem Seil schaffen Eva Nievergelt und Bettina Marugg auf der Bühne Situationen von grosser Musikalität, dann wieder theatraler Dramatik, kabaretthafter Komik, bis eben dieses Unkontrollierbare einbricht. Und aus der Lösung der Spannung entsteht plötzlich eine neue, andere Intensität; es ereignet sich ein leises Spiel mit Überresten des zuvor Gehörten, mit Abfällen vielleicht, die einen indes durch ihre eigenwillige Schönheit gefangen nehmen. Nievergelt und Marugg haben die für sie geschriebenen "Abréviations" unter der Regie des Komponisten erarbeitet und in Baden im Groundzero-Theater im Rahmen einer Veranstaltung von GNOM Baden uraufgeführt.

 

Ein Ereignis gab es aber auch im ersten Teil des Abends: Die beiden Sängerinnen und Schauspielerinnen haben sich nämlich die "Récitations" (1978), einen Klassiker des griechisch-französischen Musiktheater-Komponisten Georges Aperghis für Stimme allein, vorgenommen und sie raffiniert, unaufdringlich und mit feinem Humor inszeniert (Lichtregie: Marc Brodeur). Abgesehen von ihrer wunderbaren musikalischen Interpretation wurde durch die behutsame Theatralisierung der 14 vokalen Kabinettstücklein auch eine Substanz hinter dem Notentext gezeigt, die das Hörerlebnis vertiefte.

Alfred Zimmerlin

 

 

Phil Minton  

 

1997

    

 

Tour of UK with Pat Thomas and Scatter. Featured vocalist in Franz Koglmann's composition "O Moon My Pin-up" in Vienna. Title role in "Odysseus 7" a radio space opera, Bayericher Rundfunk Munchen. Performances in USA and Canada including Victoriaville Festival with Phil Minton Quartet. Lead vocalist in Carla Bley's revival of "Escalator Over the Hill" at Koln Festival. Salisbury Festival with the Westbrook "Blake". Solo concerts and broadcast for Saarbruken Radio. Touring throughout Europe with Tom Cora and Roof, playing major festivals. German tour with Phil Minton Quartet.

 

1998

    

 

European tour with Bob Ostertag. Short tour with Tom Cora and Roof. Feral Choir project at Musickzentrum Munich. Tour of Japan with S abu Toyozumi and Japanese musicians plus vocal workshops in Tokyo. Tour of England with Phil Minton Quartet and performance at Vandoeuvre Festival. Angelica Festival New music recording with Stephen Froleykes for Radio Bremmen. European tour with Carla Bley band french TV film of the Vienne concert. Tony Oxley's Band in Koln. Japan with Ostertag

 

1999

    

 

Concerts in USA with Phil Minton Quartet. Los Incontrolados in Paris Biel Festival with Roger Turner. Paris Festival with Fred Frith. Recording with Goudbeek and co. Tour and recording with Simon Nabatov. Uncool Festival with Scatter. Commision from Angelica Festival, Bologna - PAST with Veryan Weston at Moers. Ircam Paris with David Moss. Westbrook "Blake" London. Performance at Darmstadt mit Werner Cee. Fourth Wall video performance at National Theatre. Duos with Roger Turner and Veryan Weston and the Lindsay Cooper song project in Italy. Short solo tour of Russia, Leningrad, Moscow and Krasnoyarsk. A European Tour with 4 walls . The Human Noise Congress in Wiesbaden. Solo gigs in Denmark and Finland. Hessischer Rundfunk - live recording at Akademie der Künste, Berlin. The Klinker London with Bob Cobbing, Uri Cane project Munchen.

 

2000

    

 

The New Year Concert at Bimhuis Amsterdam with own quartet. Improvisers symposium Köln. French Tour with 4 Walls. Vocal Music for Dance and Performance Piece with Katrina Vogel at Arsenic Lausanne, Biel and Montreal. Solos in Centro de Cultura Contemporanea de Barcelona, MusikTriennale Koln, B Flat in Berlin, and Lancaster New Music Festival. A long Tour of Japan. Feral Choir workshops and performances Nancy and Lausanne. Contribution to the Kurt Schwitters celebration EXPO 2000 Hanover. Ouvree, vocal music for Boris Charnatz and dancers on a French Alp. With new trio TooT at Nickelsdorf Festival, Saalfelden and Gaudeamus Festivals with 4 Walls.

 

2001

    

 

Solo tour of Canada and USA. Music for German theatre production with Willi Kellers. Touring Germany and Austria with Russian pianist Simon Nabatov. Victoria Festival Canada with 4 Walls. Touring Italy with Dedication Orchestra. Tour of Korea and Japan with local musicians. Edinburgh Festival with Mike Westbrook. Workshops in Lyon France plus other performances with Toot, 4 Walls, Veryan Weston and Roger Turner and with Phil Minton quartet

 

2002

    

 

Tours of Sweden, Italy and France with 4 Walls. Feral Choir at Centre for Performance Research Cardiff. Feral Choir workshops and performances in Nancy,Berlin and Tokyo. Tour of Korea with local musicians. Extensive tours in Europe with Toot, Axon, 4 Walls and the Norwegians No Spagetti.

 

2003

    

 

Feral choir workshops in Trondheim Norway and Nantes France. Contemporary Music Tour in UK with Dedication Orchestra. Canadian tour with Five Men Singing. Feral Choir at Mulhouse Festival. Total Music Meeting Berlin with King Ubu Orchestra plus many more one-night tours with Toot, 4 Walls, Roger Turner and a tour with Sweat with Lucas Niggli and Ensemble New Music Zurich.

 

2004

    

 

Tour of Japan with local musicans. Played in Artaud inspired Men in Tribulation, a Muziektheatre Transparant production for the Holland Festival and Kunstfestival des Arts Brussels and Melbourne International Arts Festival with the Insttiute of Living Voice. Koln triannual festival with Simon Nabatov, Feral choir workshops at Angelica Festival Bologna, French Music Day Festival Paris, Europa Festival Le Mans, Kunstkoters Festival Amsterdam. Solo performances in Nickelsdorf, Toot Tour, Feral choir in Warsaw, yodelling workshop Dartington, Back to the Roots Festival tour in South Africa with Louis Maholo. French TV film of 4walls.

 

2005

    

 

European tours with Toot and 4Walls. Feral Choirs in Florence, Nantes, Brest Pau and Bristol. Awarded Nesta Dream fellowship for feral choir projects, Tokyo homeless workshops. performances with Tim Hodgkinson, workshops UK prison. feral choir of 200 children Zurich. With Dedication orchestra at Vancouver Jazz festival, A Wilisau jazz festival project with Koch, Studer, Schutz and Barron, High Zero Festival, Baltimore, North of England tour with Roger Turner, yodelling in Swiss alpes for Knut Remond's Proverbs of Hell, Paris broadcast with Sophie Agnel, Artist in residence Strasbourg Conservatoire of Music. Sang on Richard Barratt's radio project for SWR Baden Baden.

 

2006

    

 

Artist in res. Strasbourg. Feral choir Performance and workshop Mills College Callifornia, Vocal workshop in Californian prison, Sean Bergens song mob at the new Bim Amsterdam, Lyric Theatre feral choir project with outreach workshops in local commuity, First performance of John Cage's Mesostics at Cambridge Black Mountian college weekend, performace with Roger Turner Leipsig vocal jazz festival. wth Gunter Christman at Museum of Modern Art Bremen, European tour with 4Walls, Feral choir performance at International Festival of Voice Aberystwyth with outreach voice workshops. Solo, Feral choir performaces, outreach workshops and concerts with local players, (British Council) in Sao Paulo and Rio de Janeiro Brazil. The Avignon festival with Sophie Agnel, performances at Nickelsdorf Festival with 4Walls, Axon and Grübenklang. "Feral choirs" in Warsaw and Liverpool. concerts in Germany with Hirt and Butcher. With "TooT" in Liverpool and Sweden, Austrian tour with Axon, more concerts in Germany with Grubenklang and performances at Strasbourg Jazzdor Festival with 4walls, Roger Turner plus voice students from Strasbourg Conservatoire and a feral choir with people from the town. + various other things as well.                   

 

2007

    

 

Feral choir project at Carnegy Center and concerts at the "Time Flies" Festival Vancouver. Solo at the Kraak Festival in Belgium. The "Voices Amsterdam" Festival. Images Festival Toronto with Michael Snow. Feral choir in Trondheim. Soloist in Mike Svoboda composition "adorno" (sex, drugs and new music), for the Westbrook "Blake" in London also the Ferals at the Klinker and Resonance Radio. Radio Festival Vienna with Veryan Weston. Voice workshops in Rome, the Smithfield festival with Richard Barrett and performed in "House" a production by "Musiktheatre Transparant" at Signal Theatre Antwerp and at the Zurich Festival. With "TooT" at Music Triennial Koln. The Nickelsdorf Festival with the "Feral Choir" and yodeling with Eugene Chadbourne.

Pori Festival with Roger Turner, concerts with "Speeq" and "No Walls" in Moers and Bratislava, with the "Feral Choir" at Brightons "Colour Out of Space" Festival and at Oslo "Light" Festival, a solo radio performance "Breathing Out" for Belgian radio, the "Plaque Songs" at the Barbican. duos with Hugh Medcalf, Maggie Nichols, Audrey Chen, Daunik La John Russell. The "Feral Choir" in Lille and the "Phil Minton Quartet" with Mouthful of Ecstasy, Ars Cameralis in Katowice, Poland and the "Feral Choir" in Brussells, pheeeew + a few other things too

 

2008

    

 

"Feral Choirs" in Oslo, Vienna and Stavanger also performances of "House"  again in Stavanger Euro City of Culture. Duo with Roger Turner Allears Festival Oslo. Duo with Maggie Nichols at Battersee Arts.  Dutch TV with "Speeq" also Speeq concerts in Austria and Denmark. Solo voice in Laussane, radio and film with Martin Bloom in Germany, voice duos with Isabelle Duthoit in Lille and Geneva. Revival of "Ways" with Veryan Weston in Berlin.     

 

Reviews 

Phil Minton's best known for his startling vocal improvisations. On his new solo CD, this sensible looking man proffers 37 thin slices of his unfettered soul. Not long ago these croaks, burps, high-pitched exhaltations, deep-throated drones and shreds of garbled half-language would have seen Minton either burnt ot hailed as an emissary of God.

Stewart Lee - The Sunday Times - 1 June 2008

 

Phil Minton's voice also occupies a category apart, a place in contemporary Improv that makes your regular 'sui generis' performer look almost commonplace. He is by turns singer, Beckettian monologist, Joycean counterfeiter of language, activist - "i have given this much more thought than blair did before he decided to invade iraq" comes last on No Doughnuts In Hand - and music hall turn, whose reshaping of the vernacular, simple songs, funny voices, short durations is as joyously accessible as it is radical.

Brian Morton - The Wire

 

Many of his oral expulsions require extraordinary muscular and respiratory control

Derek Taylor Bagatellen